Saturday, December 19, 2009

4.TAMAN KAKTUS



1.Selamat datang ke Landskap Taman Kaktus.Taman ini baharu sahaja diubahsuai bentuknya.Ia telah diusahakan lebih dari 10 tahun sebab itu banyak pokoknya yang telah besar.


2.Saya mengalu-alukan kepada individu yang ingin menderma pokok kaktus untuk memenuhi ruang landskap ini.



3.Suasana yang mengasyikkan.Bila saya boring,saya datang ke sekolah,tengok pokok,belek-belek daun dan bunganya untuk menenangkan fikiran. Melihat keindahan ciptaan Ilahi , semuga kita sentiasa percaya kepadaNYA.



4. Suasana Taman Kaktus




5.




6.Kaktus ini saya perolehi semasa pergi ke Felda Trolak,Perak.Rumah abang adik ipar (adik isteri).Isteri abang itu gemar menanam bunga terutama bunga kaktus.Berjenis bunga kaktus ,saya rasa seronok sekali.Lantas saya minta darinya anak-anak kaktus untuk di tanam di sekolah.Dari situlah bermulanya pengubahsuaian Taman Kaktus kali ke 2

7.Kaktus ini jenis kecil saja. Nama kaktus ini saya tak tahu. Ini adalah pemberian dari Cikgu CT Zareen Nor.




8.Landskap dibina bersesuai dengan habitat kaktus.Ia hidup dipadang pasir dan berbatu




9.




10.Taman ini telah dirombak kali kedua .Landskapnya adalah idea dari cikgu Mohamad (yang buatnya..........sayalah).



11.




12.




13.Kaktus yang besar ini diperolehi di kampung saja.Tak perlu beli.Tanam waktu ia kecil lagi sehinggalah besar,makan masa bertahun-tahun.Baru dapat landskap seperti ini.


14.




15.




16.




17. Bunga kaktus



18.

19.


20.Bunga kaktus


21. Bunga kaktus


22.



23.



24.