Friday, December 18, 2009

1.TAMAN ORKID SUKMA MURNI




1.Taman Orkid Sukma Murni adalah sempena nama Pengawai PPD Gombak Pn.Sukma Murni (cikgu mata pelajaran sains sewaktu saya di tingkatan 1 hingga tingkatan 3 di SMK gombak Setia) yang telah mendermakan orkid pada taman tersebut.Ujudnya taman ini adalah keinginan Cikgu Azizah(dah bersara)kerana beliau adalah penggemar orkid.



2.Pokok-pokok orkid digantung pada dinding bangunan blok A.



3. Sedikit sahaja orkid yang ditanam.



4.Bunga-bunga orkid hanya digantung pada dinding sahaja.Saya menanam pokok-pokok ini adalah untuk murid-murid SKGU melihat keadaan sebenar pokoknya dan habitat yang mereka pelajari dalam matapelajaran science.



5.Dah bertahun-tahun barulah ia nak berbunga.orkid memang sukar nak jaga sebab itu saya jarang pedulikannya.Ia juga memerlukan modal yang besar juga. dan perhatian yang lebih ( anak manja.............)



6.Hanya sekuntum bunga nya tapi cantik.

7.Pokok orkid ini kerap juga berbunga.Sudah 2 kali ia berbunga.



8.Orkid jenis spatho.



9.Orkid jenis spatho.



10. Nama orkid ini ialah Cattleya .



10.Orkid Cattleya ini saya namakannya orkid Selangor


9.Ini bunga di rumah saya.Isteri saya juga adalah penggemar orkid