Monday, December 21, 2009

7. TAMAN BONSAI


1.Taman Bonsai adalah ilham dari rakan saya dari Sarawak yang kami panggil Mat Sarawak aje iaitu pakar seni kami.Dia begitu meminati pokok bonsai dan tahu cara membentuk pokok bonsai.Taman Bonsai ini dinamakan Taman Bonsai Datin Wira Sofea yang banyak menyumbangkan derma pada sekolah ini sekitar tahun 90an.



2.Inilah hasil usaha kami selama ini. Tak kira kudrat atau tenaga.Tak kira masa dan idea.Hanya kepuasan hati yang diingini .......................


3.Bila saya berada di taman ini,kadang-kadang hati saya sayu.Apakah Taman Bonsai ini akan berada seperti ini bila saya bersara nanti sebab tiada rakan yang berminat untuk meneruskan usaha sebagai tukang kebun sambilan ini.


4.Inilah kelebihan SKGU.Sekolah lain tak mampu membina Taman Bonsai seperti ini, bajetnya amat tinggi.Saya pernah bertanya pada seorang perunding landskap nilai harga taman bonsai yang kami bina ni.Dia jawab harganya sekitar RM 40,000.00 .wauuuuu......



5.Pokok bonsai perlu diberi perhatian.Kalau rantingnya dah panjang kita kena trim supaya ia sentiasa bulat bentuknya. Kalau tidak ia akan tumbuh tak berbentuk dan berceranggah.


6.


7.Taman ini terletak di hadapan Surau SKGU.


8. Taman ini terletak di hadapan Surau SKGU. Sentiasa mendengar doa-doa
anak-anak soleh dan soleha........amin ya rabbal alamin



9. Dulu beli pokok ini kecil saja .Mahal juga ,waktu tu RM50 aje.Bila dah besar ini tak tahulah berapa harganya.



10.Pokok ru adalah sumbangan dari cikgu Muhammad.


11.


12.


13.


14.Dahulu ada air terjun .



15. Pokok jasmin


15.


16.



17.Sekian.Tq